Ofte stillede spørgsmål

Har I alle varer på lager?

De produkter vi sælger er ikke helt mainstream, endnu, og det betyder at vi ikke kan have alt på lager. De varer som har hovedlager i Europa (BionX, Supernova og Schwalbe) vil vi ved restordre som regel have en leveringstid på 7 til 21 dage.

Hvor meget rækkevidde kan jeg regne med?

Det afhænger af flere ting: assistancetrin, samlet vægt, aerodynamik, rullemodstand og vindforhold. Når BionX fx. skriver 105 km rækkevidde på et X batteri, er det under ideelle forhold med flad vej og vindstille i assistancetrin 1. Virkeligheden ser jo tit anderledes ud. Det er svært at holde snitterne fra de høje assistancetrin, fordi det simpelthen bare er skønt at nærmest slappe af op ad bakkerne. Det koster selvfølgelig strøm, men på en dag uden for meget vind kan man køre mindst 30 km på det nævnte batteri i højeste komfortniveau uden at smide en dråbe sved! 
Vinden er den helt store joker. En solid modvind på 10 m/s æder nemt dobbelt så meget strøm som normalt, så hvis det kniber med at nå frem er der kun en ting at gøre: skru ned for assistancen. Til gengæld bliver man lige så overrasket når man ingen strøm bruger på turen tilbage i medvind. Husk at du på en almindelig cykel yder 100 watt for at køre 20 km/t og 200 watt for at køre 25 km/t. Så har du modvind, så nøjes med assistance som kan give dig komfort ved 20 km/t, så når du dobbelt så langt!
BionX tip på P-motorer: Hold “+” knappen inde et par sekunder, så går systemet i Mountain-mode, og kan derefter sejtrække jævnt uden at bruge unødig meget strøm på acceleration og tilpasning af din kadance. Nyttigt hvis du kører meget op ad bakke, eller kører med tungt læs/børn. Tryk “-” for at gå ud af funktionen igen. Skal du have solid trækkraft op ad bakkerne eller på en tung ladcykel, så skal du vælge D-serien. D-motoren er i stand til at sluge 30 Ampere kontinuerligt fra batteriets 50 Volt, hvilket betyder at den i praksis yder op til 1500 Watt når der er læs på og/eller den presses til at holde farten på maks 25 km/t op ad bakke. Vi har testet den ved 250 kg totalvægt, og den er i stand til at holde en fart over 20 km/t på en 10% stigning! Vel at mærke uden at blive overophedet.

Hvor lang tid holder batteriet?

Det ved vi faktisk ikke! Men hvis du vedligeholder dit batteri korrekt holder det i mange år. BionX lover at dit batteri stadig har 70% af den oprindelige kapacitet efter 500 opladninger, men det er afgørende at du passer godt på det. Et BionX batteri er af Lithium-Mangan typen, som skulle være meget mere temperaturtollerant end andre Lithium-Ion batterier. De billigste Li-Ion batteriers energiceller ligger i en form for gel, som har et snævert temperaturområde, hvor de arbejde optimalt. Et sådant batteri kan dø fuldstændigt hvis det efterlades afladt i frostvejr. En lidt dyrere batteritype er af typen Lithium-Polymer, som er den type der bruges i mobiltelefoner og bærbare computere. Deres energiceller er plader af blød plast, som meget bedre tåler frost og slag. Vi har selv testet disse på andre systemer og har ikke oplevet kapacitetforringelse efter 500 opladninger. Lithium-Mangan indeholder metallet Mangan, som er hårdt og stærkt og samtidig forhindrer korrosion af energicellerne.
Generelt for alle Li-Ion batterityper gælder det, at ikke må efterlades helt afladede i længere tid. Batterierne “lever” så at sige videre efter de har fortalt dig at de er løbet tør. Til forskel fra almindelige batterier er Li-Ion batterier afhængige af at deres indbyggede elektroniske kredsløb konstant måler på dem og fordeler kræfterne mellem energicellerne. Hvis de aflader totalt, “glemmer” de deres tilstand og kan kun vækkes til live ved særlige serviceprocedurer. BionX har dog en Deep Sleep funktion indbygget, som kan forhindre dette.
Derfor: oplad altid dit batteri, når det skal stå ubrugt mere end 1 uge, og oplad altid batteriet ved stuetemperatur.
Opbevar dit batteri over frysepunktet (det kan sagtens bruges i frostvejr, men ved længere tids opbevaring bruger batteriet uforholdsmæssigt mere energi på at holde sig i “live”). 
Lad aldrig laderen side i batteriet mere end højst nødvendigt (dog kan det være en god idé at lade på batteriet i 24 timer en gang imellem, hvis du oplever at det aflader for hurtigt). 
Beskyt dit batteri mod fugt, afmonter det og tør det af, hvis du har kørt meget i regnvejr, og giv evt. kontaktflader et sprøjt Pronto, silicone eller WD40 for at forhindre korrosion.

Hvorfor koster systemerne så meget?

Det er fordi det er gennemtænkt. Det er faktisk ikke nogen nem øvelse at få en cykel til at se lækker ud når man eftermonterer noget så gennemgribende som et motorsystem. Der er utrolig meget avanceret teknik og power der skal pakkes pænt ind! Det koster. Og så skal det kunne holde længe! Det koster. Og så skal det være helt lydløst! Det koster.
Vi ved der findes billigere systemer derude, og vi har prøvet dem. Rent faktisk har vi cyklet over 10.000 km på andre systemer, men intet har kunnet måle sig med kvalitetsfornemmelsen af BionX, med undtaglse af nogle få fabriksfærdige elcykler som samlet set koster mere. BionX har desuden den ekstra fordel at du kan flytte systemet over på en anden cykel engang. Et af vores testkits startede på en mountainbike, sad derefter på en sofacykel og gør nu tjeneste på en Long-John!

Hvad gør jeg hvis jeg ikke har, eller har ødelagt, gevind til flaskeholder?

Du kan selv bore huller i stellet der hvor du synes batteriet skal sidde og derefter nitte gevind i med det rette værktøj. Det er dog vigtigt at understrege at det KAN ødelægge dit stel, hvis godstykkelsen ikke er tilstrækkelige. Så vær forsigtig, eller vælg en R-model til bagagebærer.

Er der meget modstand i motoren når jeg kører uden assistance?

BionX motorer er af den såkaldte Direct Drive type, altså uden tandhjul som kan give meget modstand og støj. Der er kun en smule modstand fra de magneter som sidder i motorens roterende del. Motoren slår fra når hastigheden når 25 km/t i henhold til EU lov.

Er det svært at montere selv?

Alt taget i betragtning, nej, det er ikke svært. Der følger instruktioner med, og hvis du i forvejen ikke er bange for at skifte smådele på din cykel, er det ikke noget problem. Er du derimod bange for ikke at kunne gøre det korrekt, bør du måske få lidt hjælp af os eller din lokale cykelsmed...

Kan jeg få serviceret min cykel hos jer?

Vi yder naturligvis garanti og service på de systemer vi sælger, men da vi ikke er et almindeligt cykelværksted, vil vi opfordre dig til at du fortsætter med at bruge din sædvanlige cykelhandler til service på cyklens øvrige dele. 

Kan jeg låne en cykel så jeg kan prøve systemet ordentligt?

Ja det kan du! Mange spørgsmål bliver besvaret helt af sig selv, når du drøner rundt på en af vores democykler. Du kan evt. prøve at pendle på den et par dage, så du ved hvilken batterikapacitet det passer bedst til dig. Men pas på, når du først har prøvet bliver du “hooked”! En af vores kunder sendte denne sms kort tid efter hun havde fået leveret cyklen: “Jeg tror jeg har det som en narkoman som higer efter næste fix - mit fix er dog bare en cykeltur - men hvilken fornøjelse - det er bare super sjovt!” 

Dækker min forsikring?

Vi anbefaler altid at du snakker med dit forsikringsselskab, når du investerer i en dyr cykel. Indboforsikringer dækker typisk kun cykler op til en værdi af 5-7000 kr, så du kan få brug for en særlig cykelforsikring. 
Hvis du har en kædelås, så sørg for at låse både stel og motor-hjul fast til noget, og afmonter batteri og konsol når du forlader cyklen.

Kan det tåle regnvejr?

Vi har tit kørt i regnvejr, så ja det kan det godt. Dog er det en god idé at afmontere batteriet efter en våd tur, så tingene kan tøre ordentligt. Er der salt på vejene er det meget vigtigt at holde stik, batteri, og i det hele taget alt rent og tørt efter dagens kørsel. Lad ikke cyklen stå i lang tid i regnen med batteriet monteret. Systemet slår selv fra, hvis det mærker fugt i stik og forbindelser.

Kan jeg sætte gode lygter direkte til systemerne?

Ja, og vi har fundet de bedste lygter til din elcykel! Det tyske mærke Supernova laver det bedste af det bedste. Lige til at koble på 6V udtaget på dit BionX batteri eller 36-48V udtaget på andre systemer.

Hvad gør jeg hvis jeg vil motorbremse?

Det kan være lidt svært at få den medfølgende magnetswitch til motorbremsefunktionen på BionX til at passe på bremsegrebet til hydrauliske bremser. En løsning er at købe Maguras hydraliske bremseswitch, men vær opmærksom på at det kræver specialværktøj og at det ikke er sikkert den passer på netop din cykels bremsesystem.
En anden løsning er at montere en lille mikroswitch fra den lokale elektronikbiks, som også kan hjælpe med stik og ledning. Det fungerer udmærket og er en meget billig løsning.

Hvordan sikrer jeg mig at hjulet er spændt ordentligt fast?

Et BionX hjul skal altid spændes med 40 Nm. Brug momentnøgle.

Kan jeg selv konfigurere motorsoftware?

Ikke ret meget. Se håndbogen der følger med. BionX er i høj grad tænkt som Plug-and-Play.
 

Flere spørgsmål?


Ring eller skriv til os.

Klik her for BionX egen FAQ-side.