Krumtap- eller navmotor - hvad er bedst?

Krumtapmotor eller navmotor? Valget af motor og dens sensor er afgørende for køreoplevelsen. Vi mener, at krumtapmotoren er langt det bedste valg på tværs af alle kategorier, og nedenfor forklarer vi hvorfor.

Krankmotor

Krankmotoren sidder på kranken og udnytter cyklens gearsystem til at give ekstra kraft til drivlinjen. Det giver en bedre vægtfordeling og højere effektivitet, især på stejle stigninger, men det er også meget effektivt ved lave hastigheder, og du får en mere stabil og håndterbar køreoplevelse, fordi motorkraften er direkte forbundet med dine egne pedalbevægelser.

Navmotor

En navmotor er integreret i elcyklens hjulnav og sørger for fremdrift uden at være en del af cyklens drivlinje. Fordelen er, at placeringen gør motoren diskret og æstetisk tiltalende. Det gør det også muligt at koncentrere vægten omkring hjulet. Den er nem at bruge og har ikke brug for kæder eller remme til at overføre kraft til baghjulet, hvilket resulterer i lave vedligeholdelseskrav. Køreoplevelsen er dog ikke så intuitiv og naturlig som med en krumtapmotor.

Begge motortyper har deres fordele, men i sidste ende spiller den sensor, der sidder på motoren, også en stor rolle for køreoplevelsen.

Moment- eller rotationssensor?

En elcykel er udstyret med flere forskellige sensorer, hvoraf en bruges til at måle det drejningsmoment eller den kraft, der påføres pedalerne, for at kunne give den rette hjælp. Til dette formål kan du vælge mellem en momentsensor og en rotationssensor.

Moment-sensor

Momentsensorer findes ofte på lidt mere avancerede krumtapmotorer. Momentsensoren giver en jævn og intuitiv respons baseret på det drejningsmoment, du påfører kranken. Med andre ord: Jo hårdere du træder i pedalerne, jo mere hjælper motoren. Du får en næsten sømløs overgang fra fører til motoriseret assistance.

Rotationssensor

Rotationssensorer er mest almindelige i navmotorer, men de findes også i krumtapmotorer. Her fungerer motoren på samme måde og er forbundet med krumtappen og direkte med kædetrækket. Det, der adskiller den fra drejningsmomentsensoren, er, at den leverer en nominel effekt uanset førerens effekt. Derfor er mængden af assistance, som hjælpemotoren giver, udelukkende baseret på den assistancetilstand, den er indstillet til. I modsætning til en momentsensor, som aktiveres af en kraft (drejningsmoment), der påføres krumtappen, aktiveres en rotationssensor af krumtappens rotation uden at måle den påførte kraft.

Derfor vil du opleve, at du får meget god hjælp fra motoren fra det første pedaltråd, men at den ikke bliver mindre eller mere, uanset hvor meget energi du tilfører.

Sådan er det:

Krumtapmotor med momentsensor:

- Du får en naturlig, intuitiv og responsiv køreoplevelse, fordi motorkraften er direkte forbundet med dine egne pedalbevægelser.

- Krumtapmotor giver cyklen en autentisk fornemmelse

- Høj effektivitet selv ved lave hastigheder

- Lavt vedligeholdelsesbehov

- Du kan nemt få adgang til alle dele ved reparationer

- Giver en meget god vægtbalance

- Har høj effektivitet

Navmotor med rotationssensor:

- Æstetisk tiltalende takket være dens diskrete placering

- Har ikke brug for kæder eller remme til at overføre kraft til baghjulet, hvilket resulterer i lav vedligeholdelse

- Rotationssensoren i navmotoren måler kun i henhold til den assistancetilstand, elcyklen er indstillet til, så uanset hvor meget energi du lægger i, er assistancen hverken mindre eller større

- Rotationssensoren kræver mere strøm fra batteriet end en drejningsmomentsensor

Derfor mener vi, at en krankmotor er langt det bedste valg til elcykler, især for dem, der ønsker en optimal cykeloplevelse både på og uden for vejen.

Loading image...

Motorens placering er et vigtigt aspekt

Som om det ikke var nok at skulle vælge motortype, så spiller motorens placering også en stor rolle for oplevelsen fra sadlen. En motor kan placeres foran, i midten eller bag på elcyklen. Vores elcykler har centermonterede motorer, og du vil snart se hvorfor.
  

Motor placeret i forhjulet

En forhjulsmonteret motor er nem at montere og er generelt billigere end de andre muligheder, hvilket normalt resulterer i en relativt lav pris for selve cyklen. Du får tohjulstræk og en motor, der nemt kan kombineres med alle typer gearsystemer.

Ulemperne er, at du ikke får en særlig naturlig kørefornemmelse, og at du får mindre vægtbalance, hovedsageligt fordi motoren kun driver forhjulet, mens dine ben driver baghjulet. En forhjulsmonteret motor er ikke så kraftig, og du får ikke meget hjælp op ad bakke, og hvis du punkterer, kan det være vanskeligt at reparere, fordi motoren er svær at få ud.

Motoren er placeret i midten

Det bliver stadig mere populært at montere motoren i midten. Motoren bruger en sensor til at forstærke kraften fra trykket på pedalerne, og den kan bruge cyklens egne gear. Du får en god vægtbalance, en naturlig kørefornemmelse og en stærk motor, der hjælper effektivt på bakker. Motoren arbejder hele tiden problemfrit, så elcyklen føles mere som en normal cykel.

 

En elcykel med centermonteret motor er generelt dyrere, fordi stellet skal tilpasses til motorens placering, men fordelene er endnu større. Desuden gør det tilpassede stel det muligt at integrere batteriet i det, hvilket er æstetisk tiltalende og forhindrer klodsede personer i at tage batteriet med sig. Det er også muligt at fremstille kraftigere motorer, når de er centermonterede.

Motor placeret i baghjulet

At montere motoren i baghjulet giver cyklen et godt greb, giver god effektivitet på bakker, giver en mere naturlig fornemmelse end en forhjulsmonteret motor og er en rimelig billig løsning. En bagmonteret motor gør det dog mere anstrengende at reparere en punktering på baghjulet, cyklen kan ikke udstyres med en fodbremse, og du får ikke den samme naturlige fornemmelse eller gode vægtbalance som med en centermonteret motor.

Elcykler med midtermonterede motorer til rimelige priser

Vi vil gerne benytte lejligheden til at nævne, at selv om vores elcykler har midtermonterede motorer, betyder det ikke, at prisen er høj. Vi vil gerne kunne tilbyde elcykler til alle og arbejder derfor hele tiden på at kunne tilbyde skandinavisk designede elcykler af høj kvalitet, som giver en skøn køreoplevelse, til en god pris.