Sådan reparerer du en punktering - og forebygger den

Er der noget mere kedeligt end at rulle sin cykel ud i indkørslen, svinge benet over sadlen og opdage, at dækket er helt fladt? Ja, selvfølgelig er der det, men det er stadig virkelig kedeligt. Her kan du se, hvordan du forebygger en punktering, og hvordan du reparerer et fladt dæk, når det sker.

Tips til at forebygge punkteringer

Det bedste ville være at undgå at punktere i første omgang. Indtil videre er der ingen magisk løsning, men der er et par ting, du kan gøre for at maksimere dine chancer for at undgå dem.

Vigtigst af alt: Pump dine dæk

Det er dejligt, når løsningen er enkel. At pumpe dine dæk er langt det bedste, du kan gøre for at forhindre en punktering. Men det er ikke nok bare at fylde luft i dækkene, du skal også være opmærksom på lufttrykket. Et dårligt pumpet dæk slider på slangen og øger risikoen for en punktering.

Vi anbefaler generelt et lufttryk på 3-4 bar* i dine dæk, men hvor meget luft du skal have i dit dæk, afhænger af din dækstørrelse, cykeltype og anvendelsesformål. Du kan finde det anbefalede lufttryk for din cykelmodel i den brugervejledning, der fulgte med cyklen.

*Bar er en enhed, der bruges til at måle lufttrykket i dæk. En bar = 100.000 pascal (Pa), den enhed, der bruges til tryk i det internationale enhedssystem (SI). For dæktryk bruges bar eller kilopascal (kPa) ofte som måleenheder.

Korrekt lufttryk øger sikkerheden, komforten og dækkenes levetid

Det rigtige lufttryk er vigtigt for at sikre en sikker og effektiv kørsel, og det giver dine dæk en længere levetid. Du får bedre kontrol over cyklen og mindsker risikoen for at miste balancen. Du får også et meget bedre greb om vejen.

Korrekt oppumpede dæk får din cykel til at rulle mere jævnt og effektivt. Du behøver ikke at træde så hårdt i pedalerne og kan nå højere hastigheder med mindre modstand. Dæk, der er for bløde, slides hurtigere og skal udskiftes oftere.

Som om du ikke allerede har haft grunde nok til at holde øje med dit dæktryk, så kommer her endnu en: Det rigtige dæktryk giver en mere behagelig kørsel, fordi dækket absorberer stød og ujævnheder i vejen bedre, end hvis det er for blødt eller for hårdt.

Reparation af en punktering i 10 nemme trin

Det skal du bruge (ud over den punkterede slange):

- Vand og sæbe

- To dækhåndtag

- Et reparationssæt; lim, vulkaniseringsmiddel eller punkteringsvæske, sandpapir og reparationslapper

- Eventuelt en unbrakonøgle

- En cykelpumpe

- Lidt tålmodighed

Det hul, der er opstået, vil selvfølgelig altid være der, men det er muligt at reparere slangen, og her kan du se, hvordan du gør:

  1. Fjern dækket

Hvis der sidder et glasskår eller et andet fremmedlegeme fast i dækket, skal du først fjerne det.

Brug dækgrebene til at fjerne dækket fra cyklens fælg. Der er forskellige metoder til at fjerne hjulet, da forskellige cykler har forskellige aksler. Hvis din cykel har en quick-release eller stubaksel, skal du bare skrue hjulet af med hånden. Hvis det ikke er tilfældet, skal du muligvis bruge en unbrakonøgle til at løsne hjulet.

  1. Tag luften ud af hjulet

Tag luften ud af hjulet. Løsn derefter dækket omkring fælgen, det er nemmere, hvis du klemmer på dækket fra begge sider, så dækkets kant slipper fælgen og kommer længere ind mod midten af fælgen. Her er fælgen mindre, så det gør det lettere at få dækket af.

  1. Dækafmonteringen er klar

Nu er det tid til, at dækaftrækkeren viser sine evner; skub dækaftrækkeren ind mellem dækket og fælgen, men pas på ikke at skubbe den for langt ind, så slangen kommer i klemme og bliver beskadiget.

Bøj nu fælgen, og sæt dækapparatet fast på en af egerne. Gør det samme med den anden dækaftager. Du skal nu kunne trække dækapparatet langs fælgen, så det sidste stykke kommer af.

  1. Tag slangen ud

Skru ventilen af, og træk forsigtigt slangen ud. For at få den ud skal du få dækkets kant tilbage over slangen, mens du trækker ventilen ud.

  1. Find punkteringen

Fyld en skål med vand og tilsæt et par dråber opvaskemiddel og bland. Påfør væsken på dækket, og pump det op. Hvor er så selve punkteringen? For at finde det normalt lille hul bør du nu kunne se, at der dannes bobler, hvor punkteringen er, fra den luft, der kommer ud af hullet. Du kan også føle med hænderne rundt om dækket, så burde du kunne mærke lufttrykket fra hullet.

Markér hullet med en tusch for at holde styr på, hvor det er til den næste procedure.

  1. Sandpapir omkring hullet

Fra fremstillingsprocessen har en cykelslange små samlinger og linjer, hvor gummiet er lidt højere end på den glatte overflade. Punkteringer er meget gode til at finde sådanne samlinger og sætte sig der, hvilket gør punkteringen lidt vanskeligere at reparere.

Det er meget vigtigt, at du sliber kanterne/samlingerne ned, så luften ikke siver ud langs denne lille forhøjning.

  1. Påfør limen/vulkaniseringsopløsningen

(Du kan også bruge selvklæbende lapper, i så fald skal du selvfølgelig ikke bruge lim eller vulkaniseringsopløsning, før du sætter lappen på)

Brug slangens hoved til at påføre limen eller vulkaniseringsopløsningen, så du får et tyndt lag på slangen. Glat straks klæbemidlet ud. Du kan bruge undersiden af plastrene som børste for at få et jævnt lag klæber. Et tyndt, jævnt lag hjælper limen med at tørre hurtigere, og lapperne holder bedre og sidder tættere. Det ser også pænere ud.

Et andet alternativ til lim og vulkaniseringsvæske er såkaldt punkteringsvæske. Det er en opløsning, som midlertidigt forsegler hullet og holder det tæt i et par måneder. Det er en praktisk løsning, hvis du punkterer et stykke hjemmefra og gerne vil kunne cykle hjem.

  1. Sæt et reparationsplaster på

Det tager et par minutter for limen at tørre. Tryk derefter reparationslappen over hullet. Sørg for at få lappen helt rigtigt på med det samme, for limen vil suge lappen til sig med det samme. Tryk lappen fast på alle sider, og glat den ordentligt ud, og hold tommelfingeren et stykke tid for at sikre, at lappen sidder fast.

  1. Sæt dækket på igen

Sæt slangen på dækket, og sæt det tilbage på fælgen, og sørg for, at dækket er jævnt placeret på fælgen, og at slangens ventil er korrekt placeret i forhold til ventilen i fælgen. Sørg for, at ventildækslet er på plads, så der ikke kommer snavs ind i ventilen. Sæt hjulet tilbage på cyklen.

  1. Pump dækket op

Vent et stykke tid, før du pumper dækket op. Sørg for at pumpe dækket op til det korrekte tryk. Dobbelttjek, at der ikke er synlige lækager eller bobler omkring ventilen eller på dækket.

Tada, nu er cyklen klar til at blive rullet ud på vejene igen. God fornøjelse med cykelturen!

Hav altid luft klar

Ude på vejene keder du dig aldrig - så længe du har det rigtige lufttryk i dækkene.

Med denne håndholdte elektriske kompressor i tasken har du altid adgang til luft i dækkene, og et display viser lufttrykket og sikrer, at du får det helt rigtige tryk.